Silniki zasilane energią elektryczną Toyoty mogą być tańsze dzięki innowacyjnej technologii

Toyota skonstruowała pierwszy w świecie, wytrzymały na działanie wysokiej temperatury magnes o zmniejszonej zawartości pierwiastka neodymu. Nowe produkty używane są w elektrycznych jednostkach napędowych, także w silnikach wysokiej mocy używanych w pojazdach elektrycznych, hybrydowych oraz zasilanych wodorem, jakich wykorzystanie nieustannie rośnie. Nowy magnes posiada zdecydowanie mniejszą ilość neodymu, metalu gleb rzadkich, jaki zastąpiono lantanem a także cerem. Wynalazek Toyoty będzie pozwalał także w pełni zrezygnować z wykonywania magnesów z lantanowców , ciężkich pierwiastów – dysprozu a także terbu. Neodym ma ogromne znaczenie dla zapewnienia dużej koercji (umiejętności zapewniania namagnesowania) oraz odporności na ogromne temperatury. Poprzednie prace badawcze z obniżeniem zawartości neodymu oraz zastąpienie go lantanem i cerem sprowadzały się do pogorszenia mocy silnika zasilanego prądem. Wobec tego Toyota wdrożyła świeże technologie, które zapobiegają pogorszeniu koercji i zapewniają wytrzymałość na duże temperatury przy uszczupleniu zawartości neodymu. Tym samym powstał magnes o wytrzymałości na ciepło podobnej, jak przy wykorzystaniu konwencjonalnych magnesów neodymowych, przy zawartości neodymu zmniejszonej nierzadko o połowę.

Innowacyjny magnes Toyoty nie wykorzystuje również terbu (Tb) czy dysprozu (Dy), będące też ciężkimi pierwiastkami ziem rzadkich, zaliczanymi do surowców trudno dostępnych, o ogromnym znaczeniu dla gospodarki, a które są użytkowane w wielu innych magnesach wytrzymałych na bardzo wysoką temperaturę. Istotną część neodymu zastąpiono lantanem (La) a także cerem (Ce), które są mniej kosztownymi surowcami ziem rzadkich, ograniczając tym sposobem zapotrzebowanie na neodym przy produkcji jednostek napędowych elektrycznych. Szacuje się, że nowy rodzaj magnesu przyczyni się do szerszego wykorzystania jednostek napędowych elektrycznych w licznych miejscach, takich jak chociażby motoryzacja a także robotyka, a także pomoże utrzymać równowagę między produkcją i zapotrzebowaniem na rynku wartościowych pierwiastków ziem rzadkich.